معماری ساختمان تجاری، شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. یک معمار برای طراحی یک فضای مسکونی، باید به مواردی توجه کند که شاید برای طراحی فضای اداری به آنها نیازی نیست یا آن اهمیت را ندارند.
بنابراین در این مقاله قصد داریم شرایط، ضوابط و اصول معماری یک ساختمان یا مجتمع تجاری را بررسی کنیم. در حالیکه طرحهای معماری بناهای مسکونی به خاطر همهگیر بودن، بیشتر مورد نقد و بررسی قرار میگیرند، طرحهای تجاری گاها با بیتوجهی مواجه میشوند. حتی ممکن است بعضی از مردم خیلی به این مساله توجه نداشته باشند که معماری بناهای تجاری نیز هر ساله تغییر میکند و طرحهای جدیدتر و زیباتری در دنیا معرفی میشوند.
پس حالا که ضرورت تحلیل و بررسی این شکل از معماری مشخص شد، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت میکنیم.
هر ساختمان تجاری از چند بخش تشکیل میشود؟
هر کدام از ساختمانهای تجاری از بخشهای مختلفی تشکیل شدهاند که بعضی از آنها مشترک و بعضی دیگر هم، ویژه همان مورد هستند. گاهی معماران با استفاده از قوه خلاقیتشان، بخشهای جدید و جالبی را برای این
گونه ساختمانها ایجاد میکنند و موجب میشوند تا آن شکل خاص به صورت مد در بیاید.
اما این بخشها در بسیاری از بناهای تجاری وجود دارند:
گیتهای ورودی و خروجی
مسیرهای انتقالی: پلههای معمولی، پلههای برقی و آسانسور، پلههای اضطراری
مسیرهای ارتباطی: راهروها
فضای ویژه فروش
ویترین
پارکینگها
انبار
فضاهای تاسیساتی
رستوران، بوفه، کافه تریا، کافیشاپ و …
ستونها و حفاظ کنار طبقات
سیرکولاسیون داخلی
فروشگاهها، غرفهها، بوتیکها، مغازهها و ….
فضاهای تفریحی: همانند شهربازیها، گیمنتها و …
سرویس بهداشتی
و…
بعد از پرسیدن این سوالات و رسیدن به پاسخ آنها، ذهن شما برای بروز خلاقیت باز خواهد شد. وقتی مطمئن شوید که برای آن ساختمانی که قصد طراحیاش را دارید، چه مولفههای باعث میشوند که کارایی آن بنا برای فروش و تجارت بیشتر شود، آن مولفههای مورد نظر را به بهترین شکل طراحی خواهید کرد.
مثلا اگر در این مجتمع تجاری قرار است که پوشاک کالای اصلی برای فروش باشد، راهکارهای مناسبی برای افزایش کارایی آن ساختمان پیدا خواهید کرد. نورپردازی مناسب به کار بردن آینه در نماهای داخلی و تعبیه ویترینهای جذاب و کارآمد، سه مولفه مهم در این مثال هستند.
سوال دوم،برای این است که آنجا مشتریان دائمی و ثابت زیادی پیدا کند. مشتریان ثابت، در هر تجارتی اهمیت بسیار زیادی دارند. آنها هستند که بخش زیادی از فروش و سود را تضمین میکنند و توسعه کسب و کار به وجود آنها بستگی دارد. پس شما موظف هستید که فضایی مختص پیدا کردن و حفظ این مشتریان طراحی نمایید.